Chiang Mai

21 december 2009 - Chiang Mai, Thailand

Wij zijn alweer 10 dagen in Thailand en zitten op dit moment in Chiand Mai. Na Ayutthaya zijn we met de bus - dat zou volgens de eigenares van ons geusthouse veel beter zijn - naar Sukhothai gegaan. Een 6 uur lange busreis, waar op 2 andere touristen na, alleen maar thai in zaten en geen woord engels konden. Nu weten we dat de bus bij elk groot busstation zo'n 5 minuten stopt en daarnaast een stop maakt voor eten, niemand doet aan lunch pakketjes.
Sukhothai is een klein, redelijk rustig stadje. Daarnaast is de oude stad, die eens de hoofdstad was, 12 km buiten de stad. Hier werden massaal fietsen gehuurd, wat wij ook gedaan hebben. Lekker tussen de ruines van tempels en paleizen gefietst.
Een minivan volgestopt met 14 thai + wij tweeen heeft ons daarna naar Mae Sot gebracht, een plaatsje aan de grens met Birma/Myanmar. Hier hebben we een 4 daagse trektocht geboekt, die rondom Umphang plaatsvond. Met raften, wandelen en olifantrijden hebben we de grootste waterval van Thailand gezien en een traditioneel Karen dorpje bezocht.
Hierna was het tijd om ff te chillen, en hebben we in Lampang een luxe hotel genomen (voor wel 12 euro/nacht!). Een echte Thaise massage (door een vrouwtje half zo lang als Tommer) was ook erg lekker en daarnaast was er in haar achtertuin een herbal sauna waar we van genoten hebben.
Na 2 dagen relaxen, wilden we weer wat avontuurlijker verder gaan. Met een derde klas kaartje zijn we in de trein gestapt naar Chiang Mai. We hadden geluk: de vorige trein had 1,5 uur vertraging, dus we hoefden maar een kwartier (wat 3 kwartier werd) te wachten. Halverwege stond de trein stil vanwege een kappot onderdeel, wat terplekke werd gemaakt.

Thailand is trouwens sowieso een beetje avontuur, om te beginnen moet je er straten oversteken.... En ondertussen kijk je je ogen uit naar het verkeer: met z'n 4-en op een scooter of met z'n 10-en achterin een pick-up! De tuk-tuks die je constant proberen te charteren voor een ritje zijn soms ook in vrij slechte staat, dus maar hopen dat ze niet al-rijdend uit elkaar vallen.
Eten hier is ook elke keer weer een verrassing, ze eten hier echt alles. We weten ondertussen wel hoe we vragen of het spicy is, het is anders soms echt te scherp om op te eten.
Tot nog toe geen voedselvergiftiging..... we houden jullie op de hoogte.

1. Toni Holthuijzen:
    21 december 2009
    Hallo Floor en Tommer

Leuk om jullie berichten te lezen. Heel wat avonturen beleefd zo te horen. Is je vader inmiddels gearriveerd? Ik hoorde van je moeder dat zijn vlucht was vertraagd door de sneeuwstormen afgelopen week. Het beste met de rest van de tocht.

Toni
  2. michiel:
    24 december 2009
    fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar. De omgeving ziet er mooi uit en het eten ook.
    Papa! Hoe lang heb je moeten wachten op
    Wanneer zullen we een keer skypen
  3. Marja:
    4 januari 2010
    Sawadi ka (goed geschreven?),
    We zijn weer heelhuids terug in het mooie, maar koude Nederland. Vorige week zwemmen in zee van 30C. Nu schaatsen bij -10C!! Jullie nog een fijne tijd.
    liefs